Глобальне зростання pet food
Світовий ринок кормів для домашніх тварин швидко зростає. За оцінками Mordor Intelligence, у 2024 році його обсяг вже перевищив $192 млрд. І аналітики прогнозують подальше зростання ринку упродовж 2024-2029 років із середньорічним темпом понад 8,5%. Найшвидше розвиваються ринки Африки та Південної Америки. Тут CAGR на прогнозований період сягне 12,1-12,3%.
Інфографіка 1
Оборот Топ-7 світової індустрії pet food, млрд $
- Nestlé Purina – 21,47
- Mars Petcare – 20
- Hill’s Pet Nutrition – 3,78
- General Mills – 2,5
- Diamond Pet Foods – 1,5
- J.M. Smucker – 1,5
- United Petfood – 1,3
Джерело: Petfood Industry (за результатами 2023 року)
Європейський ринок, другий у світі за розмірами, теж зростає. Обсяги виробництва кормів для домашніх тварин збільшилися за рік, згідно з даними європейської галузевої федерації FEDIAF, на 3,5%, а розмір ринку у вартісному обчисленні – на 5,1%.
У Mordor Intelligence вважають, що упродовж наступних п’яти років ринок кормів для домашніх тварин у Європі буде зростати в середньому на 7,5% щорічно і сягне майже $78,9 млрд у 2029-му.
Чи не найяскравішим свідченням активного розвитку світового ринку кормів для домашніх тварин стало нарощування виробничих потужностей в галузі. Виробники по всьому світу будують нові заводи, запускають нові виробничі лінії, впроваджують новітні технології виготовлення кормів. Згідно з повідомленнями GlobalPETS лише за листопад та грудень 2024 року, компанії інвестували в США, Німеччині, Італії, Литві, Канаді, Великобританії та в інших країнах сотні мільйонів доларів у розвиток pet food. До речі, в когорті цих інвесторів присутній також український Kormotech.
Доходи провідних гравців світового ринку pet food також зростають. Приміром, у двійки безперечних лідерів зі штаб-квартирами в США – Nestle Purina та Mars Petcare – виторг у 2023 році, за версією Petfood Industry, перевершила рівень 2021 року на 30% та 5% відповідно. А найшвидший розвиток серед Топ-10 компаній у 2023 році продемонстрували американська Spectrum Brands, бельгійська United Petfood та американська General Mills. У них оборот за два роки злетів майже на 73%, 63% і 45% (проти показників 2021-го). І лише в однієї компанії з Топ-10 доходи у 2023 році зменшилися.
Серед найбільш динамічних компаній світу – вже вкотре український Kormotech.
Привабливість українського ринку кормів
Яскравим проявом привабливості українського ринку кормів для домашніх тварин є факт безпосередньої присутності на ньому першої трійки світового рейтингу – Nestle Purina, Mars Petcare та Hill’s Pet Nutrition. Прямо або опосередковано працюють в Україні також чимало інших провідних компаній світового pet food. Щорічно імпортери заробляють в Україні сотні тисяч доларів. І, звісно, тут успішно функціонують сотні суб’єктів зообізнесу національного та регіонального масштабу.
Приваблює міжнародний і український бізнес чималий поточний розмір українського ринку кормів, а ще більше – його високий потенціал у перспективі. Адже Україна входить до ТОП-10 країн Європи за кількістю домашніх тварин. Зокрема, згідно зі звітом FEDIAF, котів в Україні майже 7,6 мільйона, собак – понад 4,9 мільйона, а також близько 3 мільйонів домашніх птахів, гризунів, черепашок, рибок тощо. Наразі в Україні домашніх тварин в декілька разів більше, ніж, наприклад, в таких європейських країнах як Австрія, Чехія, Греція чи Швеція.
Україна входить до ТОП-10 країн Європи за кількістю домашніх тварин
Тож вже зараз, попри низьку частку промислових кормів (калорійного покриття) для домашніх тварин в Україні, місткість українського ринку не менша за австрійську, чеську та інші. А в перспективі, коли ця частка буде зростати з нинішніх 30% до середньоєвропейських 70-90%, обсяг ринку pet food в Україні має теж кратно збільшуватися.
«Попри виклики, потенціал ринку кормів для домашніх тварин залишається значним. В Україні – одна з найбільших популяцій домашніх тварин у Східній Європі. Український ринок має потенціал до зростання у 2,5-3 рази у довгостроковій перспективі», – певен директор бізнесу кормів для домашніх тварин Purina компанії Nestlé в Україні Ігор Дубовик.
Стійкість українського ринку pet food
Український ринок кормів для домашніх тварин виявився стійким до криз. Він пройшов через випробування вторгненням рф у 2022 році, відновився у 2023-му і тепер продовжує зростати. За оцінками провідних учасників ринку, обсяги споживання pet food в Україні за 2024 рік збільшуються, приріст у натуральному обчисленні складає 9‑14%.
У 2023 році ринок товарів для улюбленців повноцінно відновився після кризи 2022 року, спричиненої війною, зауважують фахівці Suziria Group. Тут вважають, що у 2022 році зростання ринку в тоннажі склало менш як 4%, а у 2023-му в гривні зростання вже сягнуло 31%. Що свідчить, на переконання фахівців, про значну кризостійкість категорії кормів для улюбленців. Наразі розвиток триває, запевняють у компанії: у 2024 році ринок зростає на 14% у вазі та на у 27,6% в грошах.
Дещо помірніше оцінюють динаміку ринку у компанії Kormotech. «За підсумками 10 місяців 2024 року ринок збільшився на 9% у ваговому вираженні порівняно з аналогічним періодом минулого року. Зокрема, компанія Kormotech продемонструвала приріст у 11%», – каже керівниця служби з дослідження товарного ринку компанії Kormotech Лідія Бедрійчук. Водночас український ринок кормів для домашніх тварин демонструє більше зростання, аніж передбачали експерти, додає аналітикиня.
Український ринок кормів для домашніх тварин демонструє більше зростання, аніж передбачали
У Nestlé в Україні теж зазначають (з посиланням на дані NielsenIQ), що ринок у 2024 році зростає, хоча й зауважують що зростання в сегменті сучасної торгівлі за вагою незначне, а в грошах – сповільнилось через зниження інфляції та підвищення промо активності. Й додають, що в інтернет-торгівлі динаміка краща.
Офіційна звітність найбільших виробників та імпортерів кормів для домашніх тварин в Україні свідчить, що майже у всіх з них виторг у 2023 році збільшився порівняно з попереднім роком і продовжує зростати у 2024-му. Обороти компаній наразі суттєво вищі за довоєнний рівень 2021 року.
Приміром, у ТОВ «Кормотех» доходи від реалізації продукції за перші три квартали 2024 року зросли на 18%, у ТОВ «Сузір’я Центр» – на 85%, у ТОВ «Рояль Канін Україна» – на 8%, у ТОВ “Харчові технології Закарпаття” – на 64% (проти аналогічного періоду попереднього року).
«Ринок pet food в Україні демонструє стійкість та динамічний розвиток попри всі виклики», – резюмує Ігор Дубовик. І зауважує, що ключовими драйверами зростання залишаються підвищення рівня “калорійного покриття”, розвиток e-commerce та соціокультурні зміни у ставленні до домашніх тварин.
Виробничо-експортний порив
Висока антикризова стійкість українського ринку кормів для домашніх тварин зумовлена масовою проактивністю вітчизняних виробників кормів, потужною наполегливістю імпортерів та вкрай турботливим ставленням «батьків» до своїх улюбленців.
Експерти відзначають, що саме завдяки активізації вітчизняного виробничого сегмента з початком війни ринок втримався, і стале постачання кормів для домашніх тварин вдалося швидко відновити. Тож упродовж 2023-2024 років ринкові позиції вітчизняних виробників в Україні покращувалися. Зокрема, на цьому тренді акцентують в компаніях Kormotech та «Харчові технології Закарпаття».
«Однією з ключових тенденцій pet food ринку в Україні є збільшення кількості українських виробників, які зміцнюють свої позиції на внутрішньому ринку», – зазначають в Kormotech. Найголовнішою зміною стало зростання частки українських виробників через зменшення імпорту та акцент на локальне виробництво, адаптоване до потреб українських споживачів, зі свого боку додають в «Харчових технологіях Закарпаття».
Найголовнішою зміною стало зростання частки українських виробників через зменшення імпорту
Загалом в Україні наприкінці 2024 року було зареєстровано 107 компаній та 202 ФОПи, основним видом діяльності яких, згідно YouControl, стало виробництво кормів для домашніх тварин. Лідером серед них за обсягами виробництва, безперечно, є «Кормотех» зі Львівщини.
Наочним свідченням активного розвитку вітчизняного виробництва кормів є зростання доходів від реалізації продукції у місцевих компаній. Так, у першої п’ятірки українських виробників за 2023 рік вони зросли сумарно на 1,44 млрд грн, а за січень-вересень 2024 року у першої трійки виробників – ще на 0,77 млрд грн. За перші 9 місяців 2024-го найвищою динамікою у 2023 році відзначилась берегівська компанія «Харчові технології Закарпаття» («Пан Кот», «Пан Пес», Carpathian Pet Food) — її доходи за даний період виросли у 1,6 раза.
У закарпатській компанії так пояснюють високу динаміку свого pet food бізнесу: «Одразу зі збільшенням попиту, який настав в результаті зменшення імпорту, перед нами постало питання модернізації виробництва та збільшення потужностей. Першим кроком було розширення виробничої лінії вологих, консервованих кормів для забезпечення попиту. Ми впровадили також фасування сухих кормів у маленьку упаковку по 100 грамів – для зручного тестування смаку споживачами та прогулянок з улюбленцями».
Загалом українські виробники активно інтегруються у світову pet food індустрію, впроваджують новітні технології, інвестують великі кошти у виробництво, зазначають в компанії Kormotech. І інформують, що безпосередньо Kormotech інвестує €60 млн у розширення власного виробництва кормів у Литві.
Своєю чергою, МХП відкриває перше підприємство з виробництва вологого корму для тварин. Новий завод у Хорватії буде оснащений найсучаснішими технологіями з високим рівнем автоматизації та відповідно до найвищих стандартів якості, запевняють в компанії. Реконструкція виробничого цеху повинна розпочатися на початку 2025 року, а запуск виробництва заплановано на кінець 2025 року. До 2028 року компанія хоче довести потужність заводу до 35 тисяч тонн продукції на рік. Загальна сума інвестицій у будівництво за проєктом складає понад 40 млн євро. Сировиною завод має забезпечувати дочірня птахофабрика Perutnina Ptuj.
«Інвестиції у будівництво цього заводу є продовженням дотримання принципів циркулярної економіки, що включає ефективне використання ресурсів, мінімізацію відходів та переробку побічних продуктів у якісну сировину для кормів. Курка є важливим джерелом протеїну для pet food, і ми вже постачаємо сировину для кормів багатьом компаніям. Тому їжа для тварин є також певним продовженням вертикальної інтеграції МХП», – пояснюють в компанії.
Прискорений розвиток вітчизняного виробництва кормів для тварин забезпечив збільшення експорту pet food на зовнішні ринки та певні валютні надходження виробникам. Обсяги експорту зростали щороку упродовж 2020-х. Незначне зменшення експортних постачань сталося лише на початку великої війни. Втім вже у 2023-му експортери надолужили втрачене – відвантаження «поважчали» за рік на 62%. За січень-вересень 2024 року вага експорту збільшилася ще на 8%. Схоже, що за підсумками 2024 року український експорт перевершить рівень умовно мирного 2021-го, за розрахунками NewFood, в 1,7 раза, і сягне приблизно 19 тисяч тонн. За перші три квартали поточного року експортери вже заробили на кормах, згідно з офіційною статистикою, понад $18,8 млн.
Загалом в географії українського експорту кормів наразі – 35 країн. Втім основна його частина спрямовується в Європу. Ключові імпортери української продукції – Польща, Румунія і Молдова. Разом вони приймають майже половину українського експорту pet food. Слід зазначити, що останнім часом зростає значущість румунського напрямку, у 2024 році його частка збільшилася на 5 відсоткових пунктів (проти рівня 2023-го). Серед нових напрямків експорту – Єгипет та Саудівська Аравія, проте обсяги відвантажень сюди – поки що на рівні пробних партій.
За перші три квартали поточного року експортери вже заробили на кормах понад $18,8 млн.
Конкурентний перерозподіл ринку
Упродовж останніх років на українському ринку pet food загострюється конкуренція, ринок консолідується, відбувається певний перерозподіл між його сегментами, індустрія pet food насичується цифровими технологіями.
Конкурентна боротьба виробників кормів за споживачів загострилась з початком повномасштабної війни. У 2022-2023 роках активізувались місцеві виробники, а зараз імпортери поступово повертають втрачені позиції. Про загострення ринкової конкуренції відзначають, зокрема, представники компаній Purina, Royal Canin, «Харчові технології Закарпаття».
У підсумку майже вдвічі за 2 роки зросла кількість торгових марок кормів для домашніх тварин, що пропонуються в Україні – з понад 200 наприкінці 2022 року до приблизно 400 теперішніх. Водночас слід визнати, що чимало з новачків наразі мають слабкі ринкові позиції.
Починаючи з 2022 року, коли виник дефіцит продукції деяких з основних гравців ринку, а ритейлери прагнули заповнити полиці товаром, ринок значно наситився новими брендами. Водночас на понад 50 нових брендів у 2022 році припадало менше ніж 1% продажів, розповідають в компанії Nestlé в Україні.
Світові й національні виробники продовжують і зараз виводити на український ринок нову продукцію, активно розширяють свої лінійки, запускають нові бренди. Приміром, команда Royal Canin представила нову лінійку вологого корму Sensory, Kormotech запропонувала широку лінійку нових кормів та снеків Delickcious, а Suziria Group запустила на ринок новий бренд кормів Half&Half.
Загострюється боротьба і в дистрибуції кормів. Власники спеціалізованих мереж відкривають нові зоомагазини, національні провідні ритейлери та фінансисти створюють субмережі магазинів зоотоварів, швидко зростає потужність електронної зоокомерції. Внаслідок всіх цих процесів ринок pet food невпинно консолідується.
Серед знакових подій експерти відзначають вихід на український ринок pet food у 2024 році «непрофільних» компаній, зокрема, monobank з власною лінійкою кормів. Констатують також активний розвиток власних зоомагазинів відомими ритейлерами: «Епіцентром» – магазинів Lapki, Fozzy Group – E-ZOO. І наголошують на зростанні значущості мереж так званих однодоларових магазинів – «Аврора», «Червоний маркет», «Копійочка» з недорогими кормами власних торгових марок.
Відомі ритейлери активно вкладаються у розвиток власних зоомагазинів
«У 2023-2024 роках ми побачили серйозну зацікавленість ритейлу у ринку зоотоварів. Великі гравці почали створювати власні мережі на основі наявних торгових та логістичних потужностей. Поява таких гравців може стати трендом і суттєво вплинути на структуру ринку, оскільки існуючі мережі роздрібної торгівлі володіють технологіями ритейлу й мають налагоджені логістику та фінансовий актив, який дуже критичний для галузі», – вважає генеральна директорка ТОВ «Рояль Канін Україна» Віталія Пісарєва.
У підсумку частково змінилися позиції навіть лідерів українського ринку кормів для домашніх тварин. Згідно з інформацією Nestlé в Україні (з посиланням на дослідження NielsenIQ), склад Топ-3 постачальників кормів за останніх два роки залишився незмінним. Purina утримує перше місце з часткою 34,9% у сучасній торгівлі у 2024 році. На друге місце вийшла компанія Kormotech, яка змістила Mars на третю позицію.
Слід відзначити також зміну тренду щодо скорочення постачань закордонних кормів в Україну на протилежний. У 2024 році відновилося зростання обсягів імпорту кормів для домашніх тварин. Після незначного зменшення імпорту в натуральному обчисленні упродовж 2022-2023 років, ринок виходить на рівень довоєнного 2021 року. Якщо раніше мали мінус 2-3% річного вщухання, то за січень-вересень 2024 року вже з’явився приріст у розмірі 3,5%. За підсумками року імпортери, напевно, вийдуть на обсяг близько 120 тис. тонн. Тож український ринок, схоже, залишиться ще на певний час імпортоорієнтованим, дві третини ринку імпортери зберігають за собою.
Доходи імпортерів зростають ще швидше. Сукупна митна вартість кормів, що були ввезені в Україну у 2023 році, перевищила показник попереднього року на 21%, а за перші три квартали 2024-го, за офіційними даними, сума зросла ще на 9%. За повний рік імпортери задекларують корми, за оцінками NewFood, приблизно на $265 млн. Тож вони мають всі шанси збільшити свої сукупні річні доходи на $20-22 млн.
Інфографіка 2
Відновлення зростання* в імпорті кормів для собак та котів в Україну у натуральному вимірі, %
2021 | 22,1 |
2022 | – 2,9 |
2023 | – 1,6 |
2024** | 3,5 |
Джерело: Держстат (*зміна порівняно з попереднім аналогічним періодом, **9 місяців)
Структурні зміни на товарному ринку
Ринок pet food в Україні зазнає структурних змін. Відбувається його перерозподіл як за ціновими категоріями, так і за видами кормів. Постачальники акцентують зооспільноту на активному розвитку останнім часом преміум категорії кормів.
Ринок рухається в бік преміалізації продукції, кажуть в Kormotech. «Преміум клас кормів – найбільш популярний сегмент. Такі корми мають значний попит, адже петперенти все більше уваги приділяють якісному та збалансованому харчуванню своїх улюбленців», – зазначає керівниця служби з дослідження товарного ринку компанії Лідія Бедрійчук. Асортимент кормів для домашніх тварин в Україні у сегментах преміум та суперпреміум розширяється, додають в компанії Royal Canin.
Інфографіка 3
Зростання доходів виробників* кормів для домашніх тварин в Україні, млн грн.
Компанія | 2022 | 2023 | 9 місяців 2023 | 9 місяців 2024 |
Кормотех | 3307 | 4479 | 3247 | 3846 |
Харчові технології Закарпаття | 201 | 413 | 261 | 429 |
ПТФ-Техно | 44 | 76 | 51 | 67 |
Авеню-Агро | 40 | 48 | ||
Джерело: YouControl (*основним видом діяльності компаній є виробництво готових кормів для домашніх тварин, код 10.92 за КВЕД)
Водночас учасники ринку відзначають також перехід чималої кількості споживачів на корми сегмента економ. Вони широко представлені як в інтернет-магазинах, так і в роздробі, зокрема в мережах «однодоларових» магазинів.
У третьому кварталі 2024 року зростали продажі кормів для домашніх тварин переважно економ брендів. Є гіпотеза, що відбувається міграція покупців в економсегмент. Навіть лідери ринку відчули певну стагнацію в середньому ціновому сегменті, відзначають фахівці Suziria Group.
Із широкої палітри сучасних видів кормів для домашніх тварин експерти відзначають активний розвиток наразі таких категорій як ласощі, дієтичні та загалом вологі корми. Гуманізація стосовно домашніх тварин стимулює підвищення попиту на ласощі, снеки. В Kormotech, приміром, зазначають про збільшення вдвічі частки снекової категорії кормів у 2024 році.
Експерти відзначають також появу тренду стосовно дотримання ветеринарних дієт. Порівняно з Європою на українському ринку частка таких кормів ще замала, проте її зростання свідчить про прагнення власників тварин дотримуватися принципів здорового харчування стосовно своїх улюбленців. В Україні формується напрямок здорового харчування домашніх тварин.
Фахівці Suziria Group зазначають про важливість для роботи з ветеринарними дієтами такого тренду як інсект. Тобто використання виробниками в нових рецептурах альтернативних, нетваринних, менш алергенних джерел білку, наприклад, протеїну комах. Вже пройшло 4-5 років, як цей тренд виник на європейському ринку. Наразі таких кормів там вже приблизно 10%, а в Україні – все ще на рівні 0,5-1%. Втім є позитивне сприйняття новації, пояснюють в компанії.
Інфографіка 4
Загальна митна вартість імпортних кормів для собак та котів, млн $
2021 | 184,1 |
2022 | 200,4 |
2023 | 243,2 |
2024* | 265,0 |
Джерело: Держстат, *NewFood
Виробники дедалі більше орієнтуються на використання натуральних інгредієнтів та альтернативних джерел білка. Цей тренд більш популярний для європейських споживачів, в той час, як в Україні, додають в Kormotech, тільки починається формуватися «альтернативний» попит.
Інфографіка 5
Збільшення обсягів експорту кормів для собак та котів із України, тис. тонн
2020 | 8,79 | |
2021 | 11,35 | |
2022 | 10,81 | |
2023 | 17,50 | |
2023* | 12,62 | |
2024* | 13,67 |
Джерело: Держстат (*9 місяців)
Коментарі
Нові тренди | |
Віталія Пісарєва, генеральна директорка ТОВ «Рояль Канін Україна» | |
У 2023-2024 роках на українському ринку кормів для домашніх тварин спостерігається кілька важливих трендів: зростання категорії ласощів, збільшення попиту на ветеринарні дієти та стабільний розвиток вологих раціонів. Royal Canin відповідає на ці тенденції, виводячи на ринок інноваційні продукти. Ми представили унікальну лінійку вологого корму Sensory, розроблену на основі досліджень смакових вподобань котів. Ці раціони не лише відповідають потребам у харчуванні, а й стимулюють три основні органи чуття – смаку, нюху і дотику. У сегменті харчування для собак продовжуємо розвивати портфель продуктів, зокрема представивши монопородний раціон для бігля, що враховує унікальні потреби цієї породи, та оновлену лінійку кормів Size Health Nutrition, які забезпечують харчування, адаптоване до потреб собак різного розміру. Приділяємо особливу увагу потребам зрілих тварин, зокрема стерилізованих котів, згідно тренду на адопцію дорослих тварин в Україні. Наприклад, продукт Steril 7+ допомагає підтримувати здоров’я котів на важливому етапі їхнього життя, враховуючи специфічні зміни в організмі. Ми продовжуємо розробляти продукти, що сприяють здоров’ю та добробуту тварин протягом усього їхнього життя, підтримуючи нашу роль у створенні збалансованого харчування для домашніх улюбленців. |
Крок у розвитку преміум-сегменту | |
Ігор Блистів, директор з маркетингу та інновацій компанії Kormotech | |
Відповідаючи на ключові галузеві тренди, наша компанія зробила значний крок у розвитку преміум-сегмента на ринку pet food. Ми уважно відстежуємо європейські тенденції, зокрема рух до натуральності, чистоти формули в рецептурі, використання безпечних інгредієнтів та екологічних виробничих процесів. Ми також помітили активний розвиток сегмента споживачів, які прагнуть балувати своїх улюбленців, забезпечуючи їм не лише харчування, але й задоволення від їжі. На базі цього спостереження компанія розробила новий продукт сегмента преміум+ під брендом Delickcious, який поєднує інноваційність та емоційну складову. Запуск бренду є результатом тривалої роботи: з 2022 року ми вивчали потреби споживачів, їхні мотиви та очікування. У травні 2024 року успішно презентували Delickcious на галузевій виставці, а вже в листопаді цього року продукти з’явились на полицях магазинів. У кормів Delickcious широка лінійка: дрінки, супи, кремові снеки, а також повнораціонний вологий корм. Такий підхід дозволяє нам задовольнити як базові потреби у якісному харчуванні, так і створити елементи гастрономічного задоволення для домашніх тварин. |
Підтримка гуманізації та соціалізації | |
Ігор Дубовик, директор бізнесу кормів для домашніх тварин Purina, Nestlé в Україні | |
Важливим трендом є соціалізація та гуманізація. Домашніх улюбленців все частіше сприймають як членів сім’ї. Purina в Україні активно підтримує цей тренд та розвиває соціальний напрямок бізнесу. Ми співпрацюємо з 34 притулками, вже передали їм більш як 2 тис. тонн кормів, допомогли побудувати дві ветеринарні зони та п’ять вольєрів. Purina запустила програму супроводу для адопції безхатніх домашніх тварин з притулків. Новим власникам надається місячний запас кормів та супровід. Вже більше ніж 7 тис. тварин знайшли нову сім’ю. Працює безплатна лінія турботи з ветеринаром. Кожного місяця ми отримуємо сотні звернень. Підтримуємо приватні заняття з каністерапії для діток з інвалідністю, щороку проводимо понад 600 таких занять. У 2024 році почали співпрацювати з двома шпиталями у Києві, де проходять реабілітацію ветерани війни. Вважаємо важливою також роботу, спрямовану на покращення сприйняття категорії кормів споживачами. Велика частина власників тварин і досі надають перевагу їжі зі столу перед промисловими кормами, що призводить до проблем зі здоров’ям улюбленців. Ми допомагаємо лікувати вже наявні хвороби та патології за допомогою своїх інноваційних продуктів Pro Plan. І прагнемо запобігати виникненню хвороб – через комунікації з навчальним фокусом, пояснюючи переваги годування промисловими кормами перед їжею зі столу. |