Pripravka: секретний інгредієнт успіху 

Розпочавши бізнес із двох мікроавтобусів з чорним перцем та лавровим листом, за майже 20 років ТМ Pripravkа перетворилася на визнаного трендмейкера національного ринку. Сьогодні вона не тільки знайома всім господаркам країни та асоціюється з «кулінарними шедеврами» світової кухні, але і є найбільшим українським виробником натуральних приправ, що створює інновації, які стають стандартом для всієї індустрії 

Хоч вважається, що найкраща приправа до їжі — це голод, попит на спеції та прянощі в Україні був завжди, хоча до початку 2000-х більшість з них можна було знайти тільки на продуктових ринках. Практично єдиними монополістами в країні були компанії «Укрпромінвест» (ТМ «Мрія») та «Екотехніка» (ТМ «Еко»). Асортимент спецій був вкрай обмежений – його основу складали чорний перець, лавровий лист та коріандр. Потім популярності набули універсальні приправи з глутаматом натрію, підсилювачами смаку, штучними ароматизаторами, консервантами та сіллю. «Ще 10 років тому на смакові приправи під назвою «Грибна», «Куряча», «М’ясна», тобто на сіль з хімією, припадало близько 70% нашого ринку», —  підтверджує засновник ТМ Pripravka Андрій Зінчук. 

Але культура харчування та споживання приправ в Україні стрімко розвивалася, зростала платоспроможність населення, а разом з нею формувався попит на спеціалізовані приправи. Згодом вони стали товаром масового споживання, тобто продуктами, які необхідні на кожній кухні — у 2018 році обсяг їх виробництва сягнув рекордних $130 млн. Але зараз, у важки часи війни, взірцями стають компанії, які продовжують працювати та розвивати власний експорт. Лідером серед них є ТМ Pripravka.  

Розберімося у рецептурі успіху компанії, яку сьогодні знають усі українці. 

Спеції зі смаком сміливості та авантюризму 

Наприкінці 90-х на одному із харківських ринків торгували продуктами з Польщі молоді підприємці. Одним із них був Андрій Зінчук — випускник Харківського автомобільно-дорожнього університету, який замість «автоматизації технологічних процесів та виробництв» отримав посвідчення підприємця та мріяв про кар’єру успішного бізнесмена. «Щодня ми спостерігали, як біля сусіднього прилавка зі спеціями з 6-ї години ранку вишикувалася черга. О 7-й приїжджали продавці, за годину продавали все та їхали геть», — згадує Зінчук. Такий приклад успіху не міг не надихати, тому друзі вирішили купити в Польщі відразу дві тонни меленого перцю у першого-ліпшого постачальника. «Ми почали продавати його виробникам м’яса та ковбас, але з’ясувалося, що перець наш не надто якісний, – продовжує засновник майбутньої компанії. – Просто ми не звернули уваги, що перець горошком чомусь був дешевшим, ніж мелений, хоча має бути навпаки, бо до його вартості додається вартість помелу». Колишні студенти зовсім не зналися на прянощах, але були сповнені ентузіазму, щоб опанувати цю науку. 

Незабаром постачальник якісних прянощів був знайдений у Нідерландах, які з часів Голландської Ост-Індійської компанії є найбільшим у Європі експортером спецій. «Ми замовили першу партію чорного перцю, а також лаврового листа, завантажили все це у два мікроавтобуси з причепами та привезли в Україну», — ділиться спогадами Андрій Зінчук.  

Зі смаком наполегливої праці 

Перша партія товару була розфасована в орендованому колишньому овочевому кіоску площею 200 м². Але після річного ремонту, виявилося, що офіційно запустити виробництво в цьому приміщенні неможливо, тому воно згодом стало магазином приправ. Інвесторами стартапу виступили два однокласники Зінчука, які стали його партнерами. «Грошей вистачило лише на ремонт або купівлю ненового обладнання, сировину та друк першої партії пакування, — зізнається засновник бренду. — Ми найняли кількох жінок для ручного фасування, хлопця для помелу та змішування прянощів та водія на власній «газелі». Решту робили самі: закуповували сировину та матеріали, привозили їх на власних авто, виконували внутрішню логістику, завантажували готову продукцію та відвантажували її першим гуртовим клієнтам». Але все це не могло зупинити підприємницький запал новаків — вже за два роки вони реінвестували зароблені кошти на придбання нового приміщення на тисячу м² та отримати дозволи на виробництво харчів. Так, у 2005 році з’явилася ТМ Pripravka, а вже через рік виробничі площі компанії розширилися до 15 тис. м² шляхом придбаного в кредит приміщення.  

Настав час серйозно замислитися над власною маркетинговою стратегією. «На ринку з’явилося чимало локальних, регіональних та національних торгових марок. Їх налічувалося десь 120-140. Вони швидко копіювали лідерів, випускали продукти, що іноді поступалися ціною, якістю та смаком. Настав час створити принципово новий продукт, аби з регіонального бренду вийти на національний рівень», — каже Зінчук. Пошуки унікальної ніші та усвідомлення власних конкурентних переваг наштовхнули компанію до чіткого позиціювання на ринку. ТМ Pripravka є виробником натуральних приправ, без штучних добавок, барвників та ароматизаторів.  

Прянощі визнання 

Додатковою мотивацією інтересу до нового бренду з боку українських споживачів став світовий тренд на здорове харчування та готовність до здобуття нового кулінарного досвіду. Однак маркетологи компанії повинні були знайти рішення як використати це для ефективної реклами продукції ТМ Pripravka. Вони запропонували спільний проєкт з відомим шеф-кухарем. «Саме тоді вийшов перший сезон «Майстер-шефа» з Ектором Хіменес-Браво, — згадує Андрій Зінчук. — Насамперед він був професійним шеф-кухарем із титулом World Master Chef, а вже потім став медійним обличчям, популярним завдяки наймасштабнішому в Україні кулінарному шоу».

Провівши на дачі засновника компанії сліпу дегустацію страв, приготовлених маестро з використанням своїх приправ та сумішами конкурентів, команда вирішила, що його рецептури варті того, щоб стати авторською колекцією приправ «Кулінарні шедеври». «Ми не обмежували його в інгредієнтах, тому там був тамаринд, ачіоте, листя карі, ягоди ялівцю, квіти лаванди, мед, вино у сухому вигляді та ще багато всього, про що ми навіть не чули, — сміється Зінчук. — Почали шукати, завозити невеликими партіями. Ми привезли насіння ачіоте із Колумбії, але не змогли його перемолоти: наше обладнання просто не справилося з цим».

 

Всі ці випробування було щедро винагороджено великою увагою споживачів. Вибух продажів відбувся, коли компанія стала спонсором наступного сезону «Майстер-шеф». «Супермаркети почали сприймати нас як національний бренд, а споживачі — як молодий бренд із нетрадиційними та цікавими смаками натуральних приправ», – каже засновник ТМ Pripravka. 

2013 рік став для компанії супер успішним і, щоб зміцнити свої позиції на ринку, вона вирішила продовжити рекламну експансію запуском нових роликів не тільки серії «Кулінарні шедеври», але новій лінійці приправ Exclusive без солі. Але почалася війна на сході – продажі впали на 50%. «Довелося зміцнювати наші позиції, розширювати асортимент, освоювати нові товарні категорії, — зізнається Зінчук. — Оскільки внутрішній ринок зменшився, то ми вирішили інтенсифікувати свої зусилля на зовнішньому. Але це вимагало значних інвестицій та реконструкції виробництва, щоб пройти сертифікацію за міжнародними стандартами. Без цього шляху на ринок Європи немає». І сьогодні компанія пройшла аудит ISO 22000, що дозволяє їй експортувати продукцію до 12 країн світу. 

Спеції зі смаком досліджень та відкриттів 

«Згодом завдяки рекламі, спонсорству кулінарних проєктів на ТБ ми почали формувати у споживачів потребу у натуральних продуктах. До речі, після нас майже всі виробники приправ, що маскувалися під натуральні екобренди, прибрали зі складу глутамат та ароматизатори й почали продавати натуральні продукти. Бо це вже стало трендом», — зауважує Андрій Зінчук. 

Взявши на себе зобов’язання виробляти якісну натуральну продукцію, виробник сфокусувався на контролі якості сировини. Так народився унікальний проєкт «Чисті прянощі», під час якого представники компанії змогли на власні очі переконатися, як вирощуються прянощі, як їх переробляють та зрозуміти, що впливає на ціноутворення. Бо вони впевнені, що тільки спустившись по всьому ланцюжку постачальників до самих виробників, можна отримати необхідний досвід ідентифікації якості сировини. Такі аудиторські подорожі відбулись до 100 підприємств у всьому світі  — від Мексики до Бразилії та Гватемали, від Єгипту та Туреччини до Китаю, Індії та Індонезії. У результаті понад 80% постачальників були замінені на тих, хто може підтвердити безпеку сировини сертифікатом British Retail Consortium (BRC). Такій безкомпромісний відбір дозволив компанії створити пул найкращих постачальників та вийти на новий рівень якості своєї продукції. 

Проєкт також дав старт розробки нової колекції приправ Exclusive Professional, створеної в союзі з кращими українськими шеф-кухарями, які протестували та відібрали найкращі прянощі за їх органолептичними показниками – смаком, ароматом та кольором. 

Приправа зі смаком інновацій 

Накопичені знання дозволили бренду створити у 2017 році власний відділ досліджень та розробки (R&D), у портфелі якого 24 продуктові лінійки. Більшість реалізованих проєктів стали ноу-хау компанії — перша в Україні лінійка приправ Grill&BBQ із використанням сушених соків для маринування м’яса, серія натуральних приправ «М-м-м, картопля», а також принципово нова категорія приправ «Готуємо у соусі», де всі інгредієнти вже зібрані в одній пачці та готові до використання. 

Успішному просуванню цих та інших новинок посприяла й багатоетапна модернізація обладнання, що стартувала у 2018 році. За три роки на площі 7 тис. м² було розгорнуто дві виробничі лінії німецької компанії SN Maschinebau GmbH та чеської Novotech. Але ключовою інновацією стала нова лінія, оснащена дорогим промисловим стерилізатором французької компанії Revtech, який за допомогою пари під великим тиском знищує будь-які патогенні та шкідливі мікроорганізми. Цей екологічний метод, без застосування хімічних реагентів, не лише допоміг компанії запустити новий продукт «Стерилізовані парою прянощі», а й створив новий український стандарт безпеки продукції. Крім того, сьогодні вся сировина, проходить систематичний мікробіологічний контроль в акредитованих лабораторіях, а також контроль якості в державних лабораторіях на відповідність заявленим постачальниками специфікаціям. Такі потужні інвестиції є частиною філософії компанії, засновник якої декларує, що місія компанії є «виробництво продукції, яку ми самі використовуємо вдома та радимо друзям». 

Приправа зі смаком пороху та надії 

Зустрівши початок повномасштабної війни у статусі лідера за часткою національного ринку натуральних приправ у грошовому еквіваленті, ТМ Pripravka змогла гідно витримати удар, який загрожував самому її існуванню. З перших годин вторгнення виробничі потужності в Харкові, опинилися під загрозою артилерійських ударів. Попри те, що компанія заздалегідь створила план зупинки та консервації виробництва та узгодила дії персоналу, перші дні війни стали для неї важким випробуванням. ЇЇ керівництво мало прийняти низку важливих рішень — виплатити співробітникам заробітну плату та подбати про їхню безпеку, допомогти тим, хто пішов захищати місто зі зброєю в руках або долучився до постачання гуманітарної допомоги. Але основним викликом стала організація релокації виробничих потужностей підприємства. Маючи можливість евакуації до Польщі, команда вирішила стати частиною економічного фронту країни та зберегти робочі місця. У квітні 2022 року вдалося знайти нове приміщення для виробництва у Київської області. Завдяки «Укрзалізниці» було перевезено понад 100 вагонів сировини та обладнання. Паралельно, попри постійні обстріли, у березні було відновлено виробництво у Харкові. Але повна релокація виробництва зайняла майже рік.  

Сьогодні приправи ТМ Pripravka виробляються на новому заводі площею 9 тис. м², сертифікованим вимогам міжнародної системи харчової безпеки IFS.  Компанії вдалося не лише зберегти команду з 250 співробітників та відновити виробництво 519 найменувань товарів, а й запустити нові лінійки продукції — панірувальних сумішей зі спеціями та «Кетчупів без зайвого» з низьким вмістом цукру.  

Особливу увагу ТМ Pripravka приділяє підтримці армії, допомозі благодійним та волонтерським організаціям, а також госпіталям. Крім 10 млн грн, перерахованих на потреби ЗСУ, вона системно допомагає добровольчим підрозділам із закупкою екіпірування та амуніції, БПЛА, автомобілів та запчастин, а також харчів. Але захисту вимагає і чесне ім’я бренду — у вересні 2023 року до Міжнародного арбітражного суду подано позов на російську компанію через незаконне використання логотипа, дизайну пакування та порушення авторських прав ТМ Pripravka. Сподіваємось, що найбільшому українському виробнику натуральних приправ вдасться виграти цю юридичну битву, бо він є прикладом стійкості українського бізнесу та компанією, яка буде визначати майбутній розвиток України. 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Схожі теми

Штучний інтелект Snapchat сканує їжу в холодильнику та радить, що приготувати на обід

Додаток Food Scan уже доступний користувачам на території США, і має на меті допомогти снапчатерам якнайшвидше відкривати та розуміти...

На орбітальних станціях з’являться біоректори для вирощування лабораторного м’яса

За словами співзасновника та головного операційного директора Micro Meat Вінсента Пріббла, відправка їжі в космос зараз коштує до 5000...

Швейцарські вчені «одягли» банани у нановолокно, щоб подовжити термін зберігання

Целюлозне волокно EMPA, на розробку якого витратили рік, не просто гарантує свіжість фруктів та овочів, а зберігає їх «значно...

Німці розробили низькокалорійні яйця з люпину, що імітують структуру курячих

Новий продукт має такі ж функціональні властивості, як звичайне куряче яйце, проте з наполовину меншою калорійністю.PLANT B Egg є...

Молокія розширила безлактозну лінійку — кисломолочним сиром

Як і вся продукція Молокія, кисломолочний безлактозний сир виготовлений на основі молока екстра ґатунку. Його склад від звичайного відрізняється...

СМАК ПЕРЕМОГИ. Повний рейтинг інноваційних харчових компаній України – 2024

NEWFOOD.UA — портал про нові харчові технології, склав перший в Україні Рейтинг «ТОП-25 інноваційних харчових компаній». У список переможців...

10 000 хлібин отримали мешканці прифронтових територій від Good Bread за підтримки Corteva та GlobalGiving

Міжнародна науково-технологічна сільськогосподарська компанія Corteva Agriscience у партнерстві з GlobalGiving виділила грант інклюзивній пекарні Good Bread на виготовлення понад...

“Додали до меню деруни, і вони одразу стали хітом”: як розвивається український стріт-фуд

Формат, який Клопотенко називає стартапом, спрямований на переосмислення та популяризацію української кухні у сфері вуличної їжі."Ми експериментуємо з меню,...

Може вас зацікавити

Спілки харчових компаній можуть отримати до 5,5 млн грн на експорт

Експортним альянсом організатори програми називають об’єднання не менше як...

У Києві з’явився бар, де в йогурт додають ром

У «Вогнику» радять спробувати коктейль Before Breakfast – із...

Морський мох стане новим трендом їжі наступного року — його популярність виросла вчетверо

Ізраїльські аналітики Tastewise заявили, що новий суперфуд — морський...

Корови не винні. Вперше у світі створене «молоко» із мікроводоростей

Напій виготовляється з рослинного протеїнового борошна. Його гомогенізують з...

Володарі премії Оскар дадуть мільйон євро амбасадору рослинного харчування

Премія Earthshot була заснована у 2020 році Королівським фондом...

Вибір редактора
В продовження теми