Цитата у підзаголовку — це не просто слова засновника компанії, але й короткий виклад бізнесової філософії лідера національного ринку альтернативного протеїну яким є Eat me at.
Сам Андрій розповідає, що ідея підхопити цей світовий тренд, який тоді ледь жеврів, з’явилася у 2015 році. ”Ми виготовляли шкіряне взуття, і нам часто під постами в соцмережах писали вегани, щоб ми цього не робили. Я тоді думав так: люди їдять м’ясо, а шкіра — це відходи від нього, і тому спочатку потрібно припинити вживати м’ясо — і не буде цього побічного продукту або ж з`являться якісні замінники», — розповідав нам засновник Eat me at торік.
Так починається історія українського виробника рослинного м’яса Eat me at, який протестував сотні зразків унікального продукту та обрав найкращі, щоб розвіяти міф про незамінність м’яса тварин.
Нині рослинне м’ясо Eat me at вже зайняло своє місце на поличках у найбільших торговельних мережах Сільпо, Метро та МегаМаркет. Різні продукти українського бренду можна знайти в асортименті магазинів Ultramarket, Wine Time, Good Wine, Таврія В, Рост, Вегетус та багатьох крамниць здорового харчування. Окрім цього, рослинний замінник м’яса бренду можна скуштувати в столичних ресторанах та кафе.
Що «всередині» рослинного м’яса?
Основа фаршу, мітболів та бургерних котлет без м’яса — це багатий на рослинні білки текстурований соєвий протеїн, розповідає власник компанії Андрій Черуха. За насичений смак відповідають дріжджові екстракти, які виготовляються з неактивних дріжджів. Шляхом сучасних технологій білки проходять процес руйнування, з яких звільняються амінокислоти.
Основа фаршу, мітболів та бургерних котлет без м’яса — це багатий на рослинні білки текстурований соєвий протеїн
Для металічного присмаку та розв’язання проблеми дефіциту заліза додають мінерали Коджі, отримані з міцелію Коджі (різновид грибів, який використовується для бродіння та ферментації саке чи соєвого соусу – Ред.)
Щоб скріпити фарш Eat me at додає альтернативу желатину — метилцелюлозу. Для жирності у складі наявна кокосова і соняшникова олія. Колір м’яса імітує сік буряка та натуральний фарбник із карамелі.
Несекретний елемент
Рецептура готового продукту поступово удосконалюється. Попри велику війну та супутні ризики, Eat me at продовжує експериментувати, щоб зробити унікальний продукт ще кращим і смачнішим.
«На другий місяць з початку повномасштабного вторгнення у нас почали відновлюватись замовлення, виникла необхідність запускати виробництво, — розповідає Андрій Черуха. — Більшість інгредієнтів для рослинного фаршу ми ще мали на складі, але почали зв’язуватись з постачальниками, щоб розуміти перспективи».
На той час хтось із постачальників не мав чіткої дати відновлення роботи. Хтось виїхав за кордон, в інших — хто імпортував текстурований протеїн — був повністю зруйнований склад з сировиною під Києвом.
На другий місяць з початку повномасштабного вторгнення у нас почали відновлюватись замовлення, виникла необхідність запускати виробництво
Тоді Eat me at почала зв’язуватись з виробниками за кордоном, шукати потрібні складники та будувати власний імпорт.
«Ще до війни ми експериментували з конопляним протеїном, тому що мали запит від польського дистриб’ютора в розробці конопляного текстурату. Ми спробували пропустити його через екструдер (обладнання для формування пластичних матеріалів, надання їм потрібної форми – Ред.), але результат нас не задовольнив. Проте на складі лишилося кілька мішків для подальших експериментів», — згадує Андрій Черуха.
Так у фарші та мітболах почав з’являтися конопляний протеїн.
Eat me at – це не просто фарш-напівфабрикат, це спроба зробити світ кращим
За своєю текстурою конопляний протеїн схожий на картопляний, — такий же шорохуватий та погано розчинний у воді. Без цього інгредієнту смажений фарш кусається гірше, має трохи слизьку текстуру, тому наявність його у складі продукту виявилося дуже важливим.
Картопляний протеїн повністю задовільняв Eat me at властивостями, але його часто плутають з картопляним крохмалем, тож раніше весь час доводилося пояснювати — це не крохмаль. До того ж перехід на конопляний інгредієнт зробив рослинний фарш ще кориснішим та смачнішим.
«Щоправда, тепер замість питань на кшталт — для чого ви додаєте картопляний крохмаль? — нас запитують чи можна після фаршу з коноплями сідати за кермо?», — усміхається Андрій Черуха, і додає: — Звичайно можна.
Перевага локальності
На питання, чому саме коноплі, виробник акцентує на локальності продукту. І це може стати дуже вагомою конкурентною перевагою. Приміром, сінгапурський стартап Karana, який виготовляє рослинне м’ясо з локального інгредієнта – джекфруту. Karana відомі у всьому світі: хоча джекфрут росте переважно в Малайзії і є цікавинкою, у Європі та США споживачі добре запам’ятовують продукт внаслідок його екзотичності.
Поряд з цим в Україні є свої унікальні джерела протеїну. Інститут луб’яних культур у м. Глухів Сумської області вже майже століття селекціонує, досліджує коноплі, та вивів українські, унікальні безнаркотичні сорти коноплі. Їх вирощують в багатьох областях України, і вони відносно недорогі.
Конопляне насіння — це суперфуд, багатий амінокислотами, антиоксидантами, вітамінами групи В. Так як рослинне м’ясо часто вживають вегани, це дуже цінно
«Спочатку з конопляним протеїном ми запустили тільки мітболи. Зробили анонси на сторінках наших соцмереж, щоб побачити, як на це відреагує аудиторія. Наші підписники оцінили цей крок, було багато коментарів, в перший день онлайн замовлення зросли утричі. Через місяць ми ввели конопляний протеїн в основну рецептуру фаршу», — діляться в компанії.
Проте ширша аудиторія зустріла продукт по-різному — подекуди з сумнівами та вірою у поширені міфи. Але це нормально для будь-якого інноваційного продукту.
«Маса людей ще дико сприймають рослинне м’ясо. І це притому, що на конопляному протеїні здається ніхто і не робив акцент. Але все одно, своїх людей, які вже ближче на крок до еволюції, вдається знаходити», — говорить Андрій Черуха. Він готовий довести що рослинне м’ясо може дійсно є суперпродуктом майбутнього.
Нові експерименти
«Конопляний протеїн — фактично перший з вагомих українських інгредієнтів, окрім соняшникової олії. Але скоро їх стане більше», — ділиться засновник Eat me at.
В перші місяці війни, коли тимчасово довелося переїхати до Львова, виробники рослинного м’яса познайомились з компанією «Ензим», яка якраз будувала лінію для виготовлення дріжджових екстрактів. «Ми з ними знайшли багато взаємовигідних точок дотику, і вони спеціально розробили екстракти, які потрібні для нашої рецептури. Через кілька тижнів плануємо нові інгредієнти додавати в масове виробництво нашого фаршу», — каже Андрій Черуха.
Також вже близько двох років Eat me at спільно з Інститутом харчової біотехнології та ґеноміки розробляє унікальну технологію вирощення легґемоглобіну (гему). «Роботи ще багато, але вже є чіткий план, хороша команда, залучені професійні інституції, обладнання, реактиви тощо. Технологія вирощування цього інгредієнту зробить наш фарш смачнішим і конкурентним на світовому ринку», — пояснюють в компанії.
Стати конкурентами Beyond Meat
Наступна велика мета, над якою працює компанія — виведення продукту на зовнішні ринки.
Там українці зустрінуться зі своїми головними конкурентами. У країнах Європи та Америки в більшості супермаркетах вже представлене рослинне м’ясо від світових лідерів ринку. В США — це компанії Beyond Meat та Impossible Meat, у Великобританії — This, в Німеччині — Garden gourmet.
В Eat me at розраховують, що наявність конопляного протеїну у власній рецептурі дозволить рослинному м’ясу з України відвоювати свою нішу на планетарному ринку. «Людство не перестає рухатися до майбутнього, і повноцінна альтернатива м’ясу — це частина того самого кращого світу», — каже Андрій.