Останнім часом все частіше можна почути такий вираз, як zero waste lifestyle. Що він означає та чи вартий цей феномен уваги? Зараз дізнаємося.
Zero Waste (зеро вейст або ж «нуль відходів») – це громадський рух, головна мета якого – зменшити кількість відходів. В першу чергу це стосується пластику, але ідеї руху можна поширити практично на всі сфери життя.
Цей підхід дасть змогу не лише стримати розростання сміттєзвалищ та сміттєвих полігонів, але також скоротить споживання ресурсів і просто зменшить кількість мотлоху та непотрібних речей у житті.
Чому Zero Waste набирає популярність?
Наш світ переповнений товарами, полиці магазинів ломляться, а маркетинг продовжує стимулювати нас безупинно купувати все нові речі. У світі вже вироблено таку величезну кількість товарів, що їх вистачить на кілька поколінь. Це стосується всього: одягу, предметів побуту, дитячих речей. На момент викидання більшість із них все ще в хорошому стані. Саме тому люди все частіше практикують купівлю та продаж б/у речей або походи в секонд-хенд. Fast fashion швидко виходить з моди, а в багатьох магазинах можна здати непотрібний одяг або упаковку та отримати знижку на наступну купівлю.
Користь такого підходу для планети очевидна, адже чим менше пластику, тим менше забруднених територій і постраждалих від сміття птахів, китів та інших тварин (в першу чергу від сміття страждають саме морські тварини).
Зараз цей рух стає все більш популярним, тож світові бренди починають демонструвати свою про-екологічну позицію, те ж саме стосується сфери технологій. Все більше нововведень роблять з оглядом на екологічний стан планети, звідси й пішов термін zero waste tech. Наприклад, стартап Our Next Energy створив батарею без нікелю та кобальту: вона екологічна і у виробництві, і в утилізації. До того ж вона дешевша за попередні аналоги. Її встановлення на автомобілі Тесла має відбутися вже у 2023 році.
Філософія Zero Waste
В основі філософії Zero Waste лежать п’ять принципів (5R):
- Refuse (відмовся). Суть в тому, щоб не купувати зайвого та відмовитися від товарів, які шкодять екології. Наприклад, можна відмовитися від пластикової трубочки, яку завжди дають разом з соком або кавою (а ще краще затриматися в кафе на кілька хвилин і пити з багаторазової чашки). Не купувати продукти у пластиковій упаковці, а на касі не брати пакет. Зручніше за все носити із собою багаторазову сумку, тим більше, що варіантів дизайну зараз безліч.
- Reduce (скороти). Цей пункт про скорочення споживання. Наприклад, у вашому гардеробі є речі, які ви вже давно не носили, просто тому що забули про них. Виходить, кількість товарів можна скоротити в рази. Тому перед черговою купівлею запитайте себе: «Чи справді мені потрібна ця річ?»
- Reuse (використовуй повторно). Речам можна дати друге життя. Наприклад, непотрібний одяг можна здати в секонд-хенд або віддати нужденним. Так само можна значно скоротити витрати на одяг і купувати його в секонд-хенді. Повторне використання суттєво скорочує споживання та викиди.
- Recycle (переробляй). Цей пункт закликає збирати сміття (пластик, скло, папір) та здавати на переробку. Наприклад, зараз бренди роблять з переробленого пластику покриття для доріг, контейнери та навіть одяг. Проте переробка не є вирішенням проблеми. По-перше, переробити можна далеко не все. По-друге, переробити пластик можна всього кілька разів, з кожним циклом він втрачає якість і в результаті все одно вирушає на смітник. По-третє, переробка також потребує чималих ресурсів (енергетичних, водних, людських тощо) і є джерелом шкідливих викидів. Тому переробляти варто лише те, від чого не можна відмовитись і чому не можна знайти повторне застосування.
- Rethink (переосмисли). Цей принцип про усвідомлення того, що в основі наших дій має бути свідоме споживання. Споживаючи, ми повинні запитувати себе: як ми впливаємо на навколишнє середовище? Чи справді нам потрібне те, що ми купуємо? Як можна скоротити свій вплив на довкілля?
Як почати викидати менше?
Проаналізуйте свої звички та зверніть увагу на те, що є основним джерелом вашого сміття: упаковки товарів, стаканчики від кави, бахіли тощо. Після цього вам легше буде зрозуміти, з чого почати. Можна купити zero waste набір, який зазвичай виглядає приблизно так:
- Багаторазова сумка;
- Тканинні або сітчасті багаторазові мішечки для фруктів та овочів;
- Пляшка для води;
- Склянка для кави або термос (якщо ви любите напої «з собою»);
- Багаторазовий контейнер для їжі;
- Набір тканинних хусток (замість паперових);
- Засоби гігієни, які не шкодять природі (наприклад, бамбукові вушні палички замість звичайних).
З часом ви поступово зрозумієте, яким ще одноразовим предметам свого побуту можна знайти заміну.
Для повної адаптації знадобиться від 3 до 6 місяців, за цей час ви зможете обрати для себе оптимальну еко-формулу і зберегти гроші для більш важливих покупок. Головне – чітко розуміти, навіщо ви це робите і для чого.
Критика тренду
Zero waste статті найчастіше пишуть лише про переваги безвідходного тренду, та насправді його не завжди легко дотримуватися. Критики концепції вважають, що ціль недосяжна і радше вганяє у фрустрацію, аніж надихає.
Географічне положення та кількість вільного часу істотно впливають на успішність впровадження Zero waste: набагато легше зробити крок на шляху до «0 відходів», якщо ви готові провести кілька годин, щоб розсортувати сміття або ж самостійно зробити безвідходну косметику.
До того ж, якщо подивитися на вартість товарів у лавках Zero waste, то можна помітити, що цілком звичайні товари на зубної щітки іноді коштують у рази дорожче за свої аналоги з супермаркету.
Дійсно, не всі принципи безвідходного тренду легко втілити в життя, але якщо кожен з нас буде робити хоча б частину з цього, кількість сміття на планеті значно знизиться. Тому не варто недооцінювати силу маленьких речей: саме з них все починається.