Zero waste lifestyle: що таке “нуль відходів”? Філософія безвідходного тренду

Останнім часом все частіше можна почути такий вираз, як zero waste lifestyle. Що він означає та чи вартий цей феномен уваги? Зараз дізнаємося.

Zero Waste (зеро вейст або ж «нуль відходів») – це громадський рух, головна мета якого – зменшити кількість відходів. В першу чергу це стосується пластику, але ідеї руху можна поширити практично на всі сфери життя.
Цей підхід дасть змогу не лише стримати розростання сміттєзвалищ та сміттєвих полігонів, але також скоротить споживання ресурсів і просто зменшить кількість мотлоху та непотрібних речей у житті.

Чому Zero Waste набирає популярність?

Наш світ переповнений товарами, полиці магазинів ломляться, а маркетинг продовжує стимулювати нас безупинно купувати все нові речі. У світі вже вироблено таку величезну кількість товарів, що їх вистачить на кілька поколінь. Це стосується всього: одягу, предметів побуту, дитячих речей. На момент викидання більшість із них все ще в хорошому стані. Саме тому люди все частіше практикують купівлю та продаж б/у речей або походи в секонд-хенд. Fast fashion швидко виходить з моди, а в багатьох магазинах можна здати непотрібний одяг або упаковку та отримати знижку на наступну купівлю.
Користь такого підходу для планети очевидна, адже чим менше пластику, тим менше забруднених територій і постраждалих від сміття птахів, китів та інших тварин (в першу чергу від сміття страждають саме морські тварини).
Зараз цей рух стає все більш популярним, тож світові бренди починають демонструвати свою про-екологічну позицію, те ж саме стосується сфери технологій. Все більше нововведень роблять з оглядом на екологічний стан планети, звідси й пішов термін zero waste tech. Наприклад, стартап Our Next Energy створив батарею без нікелю та кобальту: вона екологічна і у виробництві, і в утилізації. До того ж вона дешевша за попередні аналоги. Її встановлення на автомобілі Тесла має відбутися вже у 2023 році.

Філософія Zero Waste

В основі філософії Zero Waste лежать п’ять принципів (5R):

  • Refuse (відмовся). Суть в тому, щоб не купувати зайвого та відмовитися від товарів, які шкодять екології. Наприклад, можна відмовитися від пластикової трубочки, яку завжди дають разом з соком або кавою (а ще краще затриматися в кафе на кілька хвилин і пити з багаторазової чашки). Не купувати продукти у пластиковій упаковці, а на касі не брати пакет. Зручніше за все носити із собою багаторазову сумку, тим більше, що варіантів дизайну зараз безліч.
  • Reduce (скороти). Цей пункт про скорочення споживання. Наприклад, у вашому гардеробі є речі, які ви вже давно не носили, просто тому що забули про них. Виходить, кількість товарів можна скоротити в рази. Тому перед черговою купівлею запитайте себе: «Чи справді мені потрібна ця річ?»
  • Reuse (використовуй повторно). Речам можна дати друге життя. Наприклад, непотрібний одяг можна здати в секонд-хенд або віддати нужденним. Так само можна значно скоротити витрати на одяг і купувати його в секонд-хенді. Повторне використання суттєво скорочує споживання та викиди.
  • Recycle (переробляй). Цей пункт закликає збирати сміття (пластик, скло, папір) та здавати на переробку. Наприклад, зараз бренди роблять з переробленого пластику покриття для доріг, контейнери та навіть одяг. Проте переробка не є вирішенням проблеми. По-перше, переробити можна далеко не все. По-друге, переробити пластик можна всього кілька разів, з кожним циклом він втрачає якість і в результаті все одно вирушає на смітник. По-третє, переробка також потребує чималих ресурсів (енергетичних, водних, людських тощо) і є джерелом шкідливих викидів. Тому переробляти варто лише те, від чого не можна відмовитись і чому не можна знайти повторне застосування.
  • Rethink (переосмисли). Цей принцип про усвідомлення того, що в основі наших дій має бути свідоме споживання. Споживаючи, ми повинні запитувати себе: як ми впливаємо на навколишнє середовище? Чи справді нам потрібне те, що ми купуємо? Як можна скоротити свій вплив на довкілля?

Як почати викидати менше?

Проаналізуйте свої звички та зверніть увагу на те, що є основним джерелом вашого сміття: упаковки товарів, стаканчики від кави, бахіли тощо. Після цього вам легше буде зрозуміти, з чого почати. Можна купити zero waste набір, який зазвичай виглядає приблизно так:

  • Багаторазова сумка;
  • Тканинні або сітчасті багаторазові мішечки для фруктів та овочів;
  • Пляшка для води;
  • Склянка для кави або термос (якщо ви любите напої «з собою»);
  • Багаторазовий контейнер для їжі;
  • Набір тканинних хусток (замість паперових);
  • Засоби гігієни, які не шкодять природі (наприклад, бамбукові вушні палички замість звичайних).

З часом ви поступово зрозумієте, яким ще одноразовим предметам свого побуту можна знайти заміну.
Для повної адаптації знадобиться від 3 до 6 місяців, за цей час ви зможете обрати для себе оптимальну еко-формулу і зберегти гроші для більш важливих покупок. Головне – чітко розуміти, навіщо ви це робите і для чого.

Критика тренду

Zero waste статті найчастіше пишуть лише про переваги безвідходного тренду, та насправді його не завжди легко дотримуватися. Критики концепції вважають, що ціль недосяжна і радше вганяє у фрустрацію, аніж надихає.

Географічне положення та кількість вільного часу істотно впливають на успішність впровадження Zero waste: набагато легше зробити крок на шляху до «0 відходів», якщо ви готові провести кілька годин, щоб розсортувати сміття або ж самостійно зробити безвідходну косметику.
До того ж, якщо подивитися на вартість товарів у лавках Zero waste, то можна помітити, що цілком звичайні товари на зубної щітки іноді коштують у рази дорожче за свої аналоги з супермаркету.
Дійсно, не всі принципи безвідходного тренду легко втілити в життя, але якщо кожен з нас буде робити хоча б частину з цього, кількість сміття на планеті значно знизиться. Тому не варто недооцінювати силу маленьких речей: саме з них все починається.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Схожі теми

Гігант кондитерського ринку додасть газу до своїх інноваційних цукерок

Жувальні цукерки Starburst знають на ринку понад 60 років. Вперше вони з’явилися в Великобританії, а сьогодні бренд представлений у...

Португальці переробили звичайні водорості на пиво та ікру

Це – альтернативна “осетрова” ікра та кустарне пиво на основі мікроводоростей, а також бургери на основі водоростей.  Інноваційні продукти містять...

Вірусний апокаліпсис зумовив шалений ріст ринку альтернативного молока та м’яса

Про це йдеться у свіжому звіті, опублікованому провідною компанією з дослідження ринку Global Industry Analysts. На тлі кризи Covid-19 світовий...

В Ізраїлі винайшли, як видаляти цукор у соках та пиві без втрати смаку

Їхня технологія заснована на ультрафільтрації та адсорбції, що дозволяє вибірково видаляти дисахариди, такі як сахароза, лактоза та мальтоза, зі...

Виробник соків «Коник» та співзасновниця Young Business Club запускають виробництво крафтового сидру

Очікується, що продукт з'явиться на полицях мережі «Сільпо» до кінця квітня. У планах — експорт та завоювання до 80%...

Alviva Group виводить на ринок нову категорію хліба під брендом «Київхліб»

Продукцію з нової категорії виготовляють на підприємстві ТОВ «Український пекарний дім» у місті Біла Церква Київської області. Сума інвестицій...

У Food Market від Епіцентр продажі кулінарії зросли більш ніж на 50%

Мережа Food Market від «Епіцентр» — один із наймолодших продуктових ритейлерів України: напрямку ще немає й п’яти років. Станом...

Українська пивоварня отримала дві нагороди World Alcohol-Free Awards

Темне безалкогольне пиво Dark Non-alcohol (ABV 0,5%, IBU 13, Plato 7) отримало золоту медаль. Судді відзначили у ньому "аромати...

Може вас зацікавити

Колишній науковець з Херсонщини варить кавунове варення та чавить олію з його насіння

Пекмез, або так званий «кавуновий мед», — це густа...

Штучне морозиво опиниться поза законом: за порушення штрафуватимуть на 10000 євро

Морозиво, або як його там називають джелато, стало одним...

Wildtype Foods відкриє перший у світі зал дегустації суші з лабораторної риби

Виробництво передбачає вирощування справжнього м’яса з живих клітин без...

Парфуми з ароматом картоплі фрі — McDonald випустив чергову інновацію

Як оголосила McDonald's в соціальній мережі X (раніше Twitter),...

Хрін, спіруліна, коноплі та гриби-адаптогени: як нас змушують їсти більше морозива

Зростання популярності веганського морозива пов’язане з інноваційними смаками та...

Вибір редактора
В продовження теми