Звідки з’явилася ідея виготовляти рослинне м’ясо? Яка була еволюція його рецептури?
Ідея з’явилася ще у 2014 чи 2015 році. Ми виготовляли шкіряне взуття, і нам часто під постами писали вегани, щоб ми цього не робили.
Я тоді думав так: люди їдять м’ясо, а шкіра – це відходи від нього, і тому спочатку потрібно припинити вживати їсти м’ясо – і не буде цього побічного продукту або шкіра стане дуже дорогою і з`являться класні замінники.
Через декілька років я прочитав книжку «Людина розумна» Юваля Харарі, в якій багато розповідається про те, як людина розвивалася і змогла вийти на верхівку харчової піраміди. Завдяки своєму розуму ми можемо утримувати величезну кількість тварин та робити з ними все що завгодно. І при цьому не думаємо про те, як їм від цього погано.
Завдяки своєму розуму ми можемо утримувати величезну кількість тварин та робити з ними все що завгодно. І при цьому не думаємо про те, як їм від цього погано.
Від цього мені стало не зовсім по собі, і я подумав, що, може, реально розробити рослинне м`ясо. Почав цікавитися питанням – і вже у 2018 році дізнався, що в США є бренди Іmpossible Meat та Beyond Meat. І поїхав до Нью-Йорка, аби побачити та спробувати його, зрозуміти, наскільки воно подібне до тваринного м`яса і чи є шанс розробити щось таке ж класне в Україні.
Я спробував, і мені реально сподобалося. Приїхав в Україну та в жовтні минулого року почав виробництво.
На сьогодні ми вже тричі змінили рецептуру. Досить істотно покращили її, але й далі продовжуємо постійно експериментувати. Зміни відбуваються поступово, тому споживачі їх не відчувають. Але якщо порівняти перший продукт із тим, що зараз, різниця істотна.
На сьогодні ми вже тричі змінили рецептуру
Також ми намагаємося зробити гем. Це гемоглобін, що видобувається за допомогою рослин та бактерій. Коли він у нас з`явиться, наш продукт ще більше змінить свій смак та матиме суттєві переваги перед продукцією конкурентів. Щоб випустити гем на ринок, нам потрібно ще роки півтора, можливо, трішки більше.
Ви використовуєте соєвий текстурат чи гороховий?
Соєвий. Ми тестували й маємо доступ до горохового, але соєвий нам більше подобається своєю волокнистістю та більше подібний за структурою до справжнього м`яса. Соєвого текстурату дуже багато на ринку, його навіть виготовляють в Україні. Але український поки що не задовольняє нас своєю якістю, тому ми використовуємо іноземний.
Як ви зараз продаєтеся на внутрішньому ринку та чи є стратегічні амбіції на зовнішній?
Ми продаємось тільки на українському ринку. Є невеликі спроби вийти на зовнішній ринок, але спочатку потрібно осягнути вітчизняний.
Поки ми покрили далеко не всю Україну. До того ж, не всі українці знайомі з нашим продуктом. Ми кожного дня чуємо питання «Що це взагалі? Навіщо це робити?».
Думаю, що іншими країнами ми почнемо займатися через рік або трохи швидше.
Існує такий стереотип, що оскільки Україна – країна сільськогосподарська, то українці більше вживають продуктів тваринництва. Чи станеться злам цього стереотипу за рахунок того, що ми стали більш прогресивними, більше подорожуємо до інших країн?
Думаю цей злам розпочався, і досить давно. Є багато молодих прогресивних людей, які були за кордоном, вже спробували рослинне м`ясо, мають з чим його порівнювати, тому це тільки питання часу. Але навіть вже сьогодні досить багато людей вживають нашу продукцію.
Є багато молодих прогресивних людей, які були за кордоном, вже спробували рослинне м`ясо, мають з чим його порівнювати, тому це тільки питання часу
Оці доволі тонкі розробки: волокна, сік буряка, що імітує кров, – звідки ця технологія? Ви самі до цього дійшли?
Перш за все ми подивилися на аналог із США, прочитали все, що можна було знайти в інтернеті. Також ми почали консультуватися з технологами з різних країн, які виготовляли інгредієнти для Іmpossible Meat та Beyond Meat.
Ми почали отримувати сотні зразків, упродовж двох років експериментували й розробили за цей період понад 500 різних рецептур. Але якогось ноу-хау глобального рівня, щоб самі ми розробили й самі придумали, мабуть, немає. Хоча у нас є розроблений власний технологічний процес послідовностей змішування, витримки інгредієнтів, деяке обладнання ми виготовили на замовлення під наші цілі, тому що на ринку такого не було. Працюємо над розробкою технології вирощення гему.
Чи існують в Україні етичні критерії того, що люди переходять на рослинну їжу?
Якщо брати тих людей, з якими ми спілкуємось, яких бачимо, зрозуміло, що це вже наша аудиторія, яка цікавиться нашим продуктом, яка є етичною, піклується про своє здоров’я, про екологію, сортує сміття.
Назвіть вік цієї аудиторії
Є дуже молоді – від 17-18 років. Основні – це до 40. Але є велика кількість людей, яким і 40, і 50, і більше. Вони теж цікавляться і розуміються на цьому.
За даними Державної статистичної служби, українці почали вживати рослинного молока на 14% більше. Чи спостерігаєте ви такий тренд? Чи не думаєте розширятися в цей бік?
Рослинне молоко є на ринку вже досить давно. Воно стоїть на полицях в усіх супермаркетах. Тому, зрозуміло, що попит на нього росте, тому що люди як мінімум пробують, бачать, що воно смачне, й далі продовжують купувати.
Але ми поки що не хочемо заходити в цей продукт. Хочемо концентруватися на своєму єдиному продукті й зробити його максимально якісним і всі свої сили й ресурси поки будемо спрямовувати на нього.
Хочемо концентруватися на своєму єдиному продукті
Є інформація, що йдуть експерименти по створенню лабораторного м’яса з клітин. Навіть кажуть, що років за п’ять воно вийде в мас-маркет за цінами, як у звичайного м’яса. Рослинне м’ясо та лабораторне – це окремі тренди чи еволюція?
Я думаю, що це один тренд. Думаю, що буде поступовий перехід: спочатку рослинне м’ясо, потім до нього почне додаватися штучно вирощена клітинна маса – це буде такий мікс. І, можливо, через років десять воно вже буде повністю вирощене, тому що у компаній, які займаються вирощуванням, немає потенціалу, наприклад, виростити готовий стейк. Це різні види клітин, різні види м’язових тканин, різні види амінокислот. Це все окремі маси, і їх дуже складно виростити.
Думаю, що буде поступовий перехід: спочатку рослинне м’ясо, потім до нього почне додаватися штучно вирощена клітинна маса – це буде такий мікс
Чи є у вас перспектива зайти у HoReCa, осісти в прогресивних рестораціях?
Ми цим активно зараз займаємось. І досить істотна частина наших продажів – це якраз HoReCa. Ми вже представлені в 72 ресторанах України, тиждень тому додали на сайт карту всіх ресторанів, в яких можна спробувати іт мі ет в стравах або придбати – https://eat-me-at.com/uk/map .
А як щодо асортименту?
Ми продаємо для і HoReCa, і кінцевим клієнтам фарш або бургерні котлети, і вони вже готують з них різноманітні страви.
А в майбутньому у вас міт-боли?
Так, але це буде для продажів у супермаркетах або ж наші власні продажі.
Чи можливо, щоб інвестори з традиційного харчового бізнесу, які займаються хлібом, молоком, зайшли до вас? Щоб ви хотіли від них отримати?
У нас вже було досить багато пропозицій від інвесторів, і якраз від тих, хто займається м’ясною промисловістю. Вони бачать, що їхній тренд трохи падає, а рослинне м`ясо росте, тому, відповідно, хочуть взяти в цьому участь. Були пропозиції з різних країн, з України, але з м’ясними інвесторами я не бачу сенсу співпрацювати. Це різні концепції, й одна протирічить іншій. Так ми можемо тільки нашкодити собі, і взагалі це трохи не та філософія.
Також були пропозиції від інвесторів з інших сфер. Але поки ми розвиваємося самостійно.
з м’ясними інвесторами я не бачу сенсу співпрацювати
Коли Beyond Meat вийшов на ІРО, усім стало зрозуміло, що це справжній бізнес, мільярди доларів. Ви відчуваєте себе гравцем ринку? З яким відсотком?
Що стосується рослинного м’яса, так, відчуваємо себе гравцем, і на досить пристойному рівні. А стосовно м’ясної індустрії, з якою ми фактично конкуруємо, це поки що надзвичайно мізерний відсоток у порівнянні зі звичайним м’ясом. Але через декілька років ця ситуація може змінитися.
відчуваємо себе гравцем, і на досить пристойному рівні
Через ситуацію з ковідом люди почали частіше замислюватися про своє здоров’я, про те, що вони споживають. Чи грає це вам на руку?
Я не можу цього сказати, бо ми запустилися саме під час ковіду, під час другого локдауну. І з першого місяця у нас все досить добре стартувало, і ми продовжуємо рости щомісяця. Але, думаю, що саме карантин зіграв для нашого продукту позитивну роль. Люди були вдома, у них був час спробувати щось нове.
Ваші колеги хотіли будувати тут потужне виробництво під брендом Beyond Meat. У вас це виробництво є. Чи плануєте ви його розширювати масштабно, відчуваючи цей тренд?
У нас є власне виробництво, і ми його розширюємо. Кожні два-три місяці отримуємо нове обладнання, новий станочок для упаковки, для змішування. У нас зростання йде по сходинках, із потреби. Потреби кожного місяця трішки зростають, і так само ми розширюємо виробництво. Поки що воно не супер-велике, близько 100 кв. м. І як тільки нашому обладнанню не буде вистачати в цьому приміщенні місця, будемо переїжджати в інше.
Який відсоток росту вашого виробництва?
Кожного місяця ми ростемо на 15-20%. Відповідно, так само і виробництво росте.
Кожного місяця ми ростемо на 15-20%
Скільки людей працює у вас в команді й як взагалі це виглядає? Який стиль управління? Хто біля вас постійно?
У нас є виробництво, на якому працює чотири людини, які кожного дня безпосередньо займаються виготовленням фаршу. І також є команда в офісі, яка займається продажами, маркетингом, контентом та всім іншим. Це команда частково з мого другого бізнесу, бренду «Etnodim». Ми зараз практично працюємо над двома проєктами.