Навіть у повсякденному житті ця людина носить одяг корпоративного зеленого кольору. Взяти у нього інтерв’ю досить важко — тиждень розписаний трохи не по хвилинам. Дякуючи карантину та новій реальності із соціальною дистанцією ловимо Олексія Коваленка, засновника бренду «Епікур», онлайн. Відразу після зустрічі з командою.

Веб-камера вихоплює за його спиною дашборд із майже сотнею різнокольорових папірців із завданнями, а нашу розмову чи не кожні п’ять хвилин переривають дзвінки. «Епікур» — це не просто про екологічну курятину, яка з’явилася у 2018 році у супермаркетах: це про новий вид IT-бізнесу, де вступають у колаборацію виробництво та нові технології.

Як взагалі з’явилася ідея зробити «Епікур», бо складається таке відчуття, що антибіотики та гормони росту — це невід’ємна частина пташиної чи м’ясної промисловості?

Насправді все вийшло дуже цікаво. Таке відчуття, що це не я придумав «Епікур», а «Епікур» сам мене знайшов багато років тому, ще до своєї появи.

На четвертому курсі писав курсову роботу по філософії про «епікуреїзм», де головною ідеєю є щастя та задоволення від життя

На четвертому курсі писав курсову роботу по філософії про «епікуреїзм», де головною ідеєю є щастя та задоволення від життя. Тоді я вибрав цю тему просто тому, що по об’єму така робота якраз вкладалась у необхідний мінімум для заліку. Але тема щастя, задоволення від життя мене дуже зачепила. Коли в мене з’явилися діти я почав думати чим їх годувати, аби це було правильно та корисно. Так от, ідея їжі без «погані» народилась у 2016-му. Я, як підприємець багато досяг і заробляти гроші без сенсу мені вже було не цікаво. З’явилася потреба зробити щось соціально-корисне. Я тоді мав частку бізнесу якраз у виробництві курятини тому вже в 2018-му на полицях в супермаркетах з’явилась перша продукція під брендом «Епікур» — саме чиста курятина. Без антибіотиків, гормонів росту та іншої гидоти.

Тобто спочатку була просто ідея?

Так. Все почалось із ідеї, що не вистачає продуктів «про здоровий спосіб життя». Не вистачає чогось, що робило би людей більш щасливими та більш здоровими. Ви ж знаєте, що українці не доживають до 75 років? Ви ж знаєте, що найбільше смертей в нас через серцево-судинні захворювання? І що найбільш жахає — вік людей із проблемами зі здоров’ям зменшується. Тобто молоді люди стають менш здоровими, бо харчуються неякісно. Хотілося стати тим, хто випускає якісну та корисну їжу. Ми почали із того, що було під рукою — курятина. Але вже зараз ми суттєво розширили перелік продукції.

А як взагалі можна виростити курку без антибіотиків та гормонів росту? Це ж запорука того, що птах не захворіє та буде рости швидко? Без цього, мені здається, конкурувати із кимось важко…

Дивіться, антибіотики в м’ясній промисловості використовуються, як консервант. Вони всюди — курка, телятина, навіть риба чи креветки, якщо це вирощено на фабриках. Але є велика проблема – антибіотикорезистентності. З’являються штами збудників інфекцій, на які ті антибіотики вже не діють. І ми шаленим темпом несемся в часи, коли люди знов можуть помирати від найменшої подряпини. Тому ідея перепрофілювати своє підприємство на таке, що не буде все це використовувати — дуже амбітна та шляхетна. Тим паче ООН внесла у свій глобальний перелік завдань відмову від необґрунтованого використання антибіотиків у тому числі у виробництві будь-якого м’яса.

А можете розповісти якісь технічні нюанси? Як це виглядає?

Основне та головне — гігієна та санітарія: аби не дати бактеріям потрапити на виробництво. Це і обробка птахівників перед тим, як там з’являться кури. Це гігієнічні умови для працівників, що приходять на роботу. Це натуральний корм із зернових інгредієнтів із натуральними добавками, що може підвищити імунітет. Це величезний комплекс алгоритмів, які при вдалому поєднанні дають нам змогу виробити чистий та корисний продукт для споживача. Наприклад, є дуже цікаві пункти, вони не потребують інвестицій, але потребують зусиль. Наші працівники не можуть вдома тримати свійських птахів, аби не принести якусь хворобу до цеху. І це задача із зірочкою, тобто надзвичайно важлива, бо виробництво знаходиться у сільській місцевості. Саме тут треба знаходити мотивацію, аби співробітники добровільно цього дотримувались.

Наші працівники не можуть вдома тримати свійських птахів, аби не принести якусь хворобу до цеху

Всі ці технологічні нюанси звучать, як такі, що коштують дорого. Тобто масмаркетом це важко назвати. А хто ж купує ваш продукт?

Дійсно, наша продукція це не про масмаркет. По перше, аби це все виробити треба більше сил, грошей, часу, прагнення та підприємницької волі. Із самого початку ми розуміли, що робимо не для всього ринку, а для людей, які готові заплатити трішки більше за те, чому можна довіряти та те, що має переваги як більш безпечний продукт. Ми провели дослідження та дізнались — люди готові платити на 20-25% більше за ту їжу, якій вони довіряють. Тобто від цього ми і відштовхувались, коли розраховували собівартість. Зараз люди дійсно піклуються про те, що вони їдять і обирають більш якісне.

“Ми своїм прикладом показали, що виробляти корисне не тільки можна, але й треба — бо це має величезний попит. Хоча ця заслуга не моя чи моєї команди, ця заслуга людей, що проголосували своїм вибором, своєю гривнею за «Епікур».

Тобто зараз тенденція того, що люди не хочуть дешевше, люди хочуть якісніше?

Люди дійсно готові платити більше і обирати більш чисті продукти без використання антибіотиків і іншої «хімії». І от вже через 2 роки від появи «Епікур» у продажу, лідери ринку під тиском вибору споживача вимушені йти на те, щоб теж виробляти більш чисту продукцію. Бо в них стрімко падають продажі. Вони вимушені зменшувати частку використання антибіотиків та гормонів росту, бо на здорове харчування зараз йде величезний запит. І все це не через те, що прийняли якийсь закон, а тому, що працюють закони економіки. Ми їх просто змусили це зробити.

Я, моя команда, ми — ХЕППІ, ми дуже раді, що таке сталося і це — перемога. Ми своїм прикладом показали, що виробляти корисне не тільки можна, але й треба — бо має величезний попит. Хоча ця заслуга не моя чи моєї команди, а людей, які проголосували своїм вибором, своєю «гривнею» за «Епікур».

Я хочу створити справжню екосистему чи «епі-систему» з якісної продукції без усякої “гидоти”. Ці пандемічні роки показали – в людей є величезний запит на те, що допомагає організму та імунітету працювати краще та бути здоровим.

хочу створити справжню екосистему чи «епі-систему» з якісної продукції

Якщо є вплив на конкурентів, то які подальші плани? Бо на початку інтерв’ю ви розповідали про дуже амбітну мету — зробити українців щасливішими і здоровішими, надавши їм якісні продукти харчування.

Так ми йдемо до цього. Я хочу створити справжню екосистему чи епі-систему, як ми її називаємо, з якісної продукції без усякої «гидоти». Ці пандемічні роки показали — у людей є величезний запит на те, що допомагає організму та імунітету працювати краще та бути здоровим. Ми є тим, що ми їмо. Тому за цей рік в нас вийшло випустити в продаж ще кілька продуктів під брендом «Епі Хепі». «Епікур» ми залишили тільки для курятини, а все інше буде «Епі Хепі» — екологічне та корисне.

Пандемічні роки показали — у людей є величезний запит на те, що допомагає організму та імунітету працювати краще

А як це працює? Як виникає епі-система? Спочатку ви хочете щось виробити і шукаєте когось під таку колаборацію, чи якось інакше?

Ні. Спочатку в моєму житті з’являються круті підприємці, які мають схожу зі мною філософію. Далі народжується бажання щось зробити разом. От наприклад — Андрій Зінчук, власник компанії «Приправка». Він та його команда «заморочені» на якості продукції. Андрій їздить по світу та збирає автентичні рецепти спецій. Ми познайомились на Чикагському марафоні — обидва любимо бігати — та домовились про колаборацію. Так в нас на основі їхніх натуральних рідких спецій з’явилося мариноване куряче та індиче м’ясо, яке за 15 хвилин можна приготувати вдома та нагодувати всю родину — від дітей та батьків до бабусь та дідусів.

Олексій Коваленко (ліворуч) та Андрій Зінчук, власник компанії «Приправка»

Ще один учасник нашої епі-системи — Ростислав Вовк співвласник брендів «Клуб 4 лапи» та OptiMeel і також голова наглядової ради «Кормотех». Ми знайомі декілька років. Його компанія виробляє якісні корма для тварин та продає їх не тільки у нас, а ще в 50 країнах світу під різними брендами. І от ми якось випадково зустрілись у Борисполі і в нас народилась ідея створити корм для тварин з м’яса без антибіотиків, аби і домашні улюбленці харчувались не тільки смачно, але й корисно. Ми йшли до цього рік, бо це кропіткий процес і от на поличках можна знайти корм «чотири лапи з курячого м’яса без антибіотиків».

І найсвіжіша наша колаборація із Дмитром Сидоренко — підприємцем з Сум, який виробляє індиче м’ясо та Оленою Вовк (до речі це сестра Ростислава Вовка) із біотехнологічної компанії «Ензим». Саме використання ензимів (спеціальні біологічно активні речовини, — Ред) дозволяє нам відмовлятися від антибіотиків. Тепер ця продукція — екологічно чиста індичка без антибіотиків — є частиною нашої системи «Епі хепі».

«Ми не є виробниками, але ми можемо дати можливість виробництвам у колоборації з нами дозавантажити свої потужності, що простоюють. Або ж збільшити свої потужності виробництва і це дуже вигідно”

Тобто разом із вами будь який підприємець, якщо у вас співпадають цінності, може створити на базі свого виробництва екологічний продукт? Ви в цьому можете допомогти?

Це і є наша ідеальна епі-система, коли навколо нас згуртуються різні підприємства та будуть виробляти екологічну продукцію. Дивіться, як це працює. Спочатку я знайомлюсь з виробництвом, дуже уважно вивчаю людей, дізнаюсь про репутацію та збираю іншу інформацію — це все важливо аби не було навіть натяку на обман та нечесність. Важливо, щоб ми співпадали по цінностям з власником цього бізнесу. Це ключове. Людина свою волю та енергію має вкласти у проект та команду.

У нас є філософія, технологія та люди, які нам довіряють та готові купити якісну продукцію

Ми не є виробниками, але ми можемо дати можливість виробництвам у колоборації з нами дозавантажити свої потужності, що простоюють. І зробити це без інвестицій. Або збільшити свої потужності виробництва, з мінімальними інвестиціями. Ми допоможемо із розробкою продукта, технологіями, упаковками, дистрибуцією… Бо в нас є філософія, технологія та люди, які нам довіряють та готові купити якісну продукцію. Ми цих людей не хочемо підвести та хочемо дати більше вибору та більше варіантів. І, що, головне — кількість цих свідомих людей росте.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я