Травний тракт: як foodtech змінює гастрономічні звички і геополітику

Україна має маленький секрет. Звичним пафосним конструкцій типу «кращий чорнозем на планеті», «незаймана екологія» або «батьківщина органічного землеробства» залишилося жити лічені роки. У наших аграріїв зовсім небагато часу, щоб гідно заробити на цій маркетингової смаківщині. Скоро українській сировині вже не допоможе ніякий з перерахованих тегів. Конкурувати вітчизняним агровиробникам (які, нагадаю, є експортним локомотивом ВВП України) доведеться виключно ціною. Втім, для більшості аграріїв торгівля з помітним (і кожного разу все більшим) дисконтом вже вимушена реальність. За це українські зернові дуже цінують в країнах Близького Сходу і Північної Африки.

Але що потім, коли не вистачатиме цих не найбільших заробітків на коммодітіз? Так, хтось зверне в сектор органічного землеробства. Це логічно і пристойно: там преміальні ціни і платоспроможні ринки. Але інші аграрії залишаться доживати свій цикл корпорації (майже за Адізесом) із забитими фуражним зерном коморами. До наступного відчутного зростання цін на зернові. До наступного Ель-Ніньйо, який вдарить по врожайності Чорного континенту і підвищить попит на зерно з далекої України. Але навіть якщо б гасла про кращий чорнозем, первозданну екологію та про агрогеніїв були актуальними, нас би це все одно не врятувало як країну з сировинною економікою. Вигадана богообраність не працює в епоху перманентних криз. Все просто: світові потрібна їжа. Не сировина, не фуражний корм для двоногих, а глибока переробка. Решта – удаване. І, може бути, навіть від лукавого.

Все просто: світові потрібна їжа.

Подивіться навколо: навіть ті співвітчизники, що змирилися з вічним епікфейлом, не завжди починають ранок з хрестоматійної перловки. Умовному середньому класу нема коли виварювати ячмінь. Свої позиції тримає хіба що гречка, яка неодноразово змінювала політичний рельєф в країні. Це святе. Жарт.

Саме тому глибока переробка сировини, а, відтак, поява інноваційних продуктів переростає в небачений за потужністю ринковий тренд. Пандемія прискорила цей процес на всіх рівнях. Ця динаміка навіть не в бумі служб продуктових доставок і не у масовій появі dark kitchen – тіньових ресторанів, які працюють виключно на доставку їжі. Ядро в іншому. Змінюється підхід до їжі, до її способу приготування і взагалі до філософії продовольчої галузі. І драйвером такої еволюції є аж ніяк не лютий ЗСЖ, а ринок. Також зараз до цього підштовхує логіка карантинного існування. Підкіркою відчуваєш: треба купити такої їжі, щоб менше ходити в магазин (знизити ймовірність зараження вірусом), але і не позбавляти себе повноцінного раціону. І щоб приготування було без зайвих рухів тіла. Знаєте, який продукт став одним з чотирьох найбільш затребуваних під час першої хвилі карантину в Британії? Заморожені макарони. Час готування – 30 секунд.

Це, звичайно, не відкриття. Всі ці веселі картинки з веганським морозивом, рослинним майонезом і овочевими хлібцями миготіли давно в очах багатьох. Але тепер за ними проглядаються контури нового «вікна можливостей» – індустрії foodtech. Це вже не няшний научпоп. Як ви думаєте, скільки компаній зараз зосереджені на розробці і виробництві альтернативного м’яса? Триста. І це не стартапи, а виробництва повного циклу з власними R&D-центрами. Експерименти з рецептурою рослинного м’яса закінчилися. Тепер тільки хардкор – промислове виробництво і світова експансія. Наприклад, один з найбільших виробників такого м’яса Beyond Meat скорочує ланцюжки поставок продукції і вже відкрив свій перший європейський завод «рослятини» (гарна назва рослинного м’яса, так?) в Нідерландах. Саме звідти везе рослинне м’ясо в Україну компанія «Вест Міллс», ексклюзивний дистриб’ютор цього бренду. Станіслав Луцкович, співзасновник компанії, сказав мені, що кінцевим етапом завоювання місцевого ринку стане будівництво українського заводу Beyond Meat. Збіг? Не думаю.

Експерименти з рецептурою рослинного м’яса закінчилися. Тепер тільки хардкор – промислове виробництво і світова експансія.

Хто ЦА нового продукту? Запевняю, не тільки олдскульні вегани, а точніше, зовсім не вони. І ось чому. Основа «рослятини» – гороховий або соєвий текстурат. Перший дорожче, другий дешевше. М’язові волокна замінені яблучною клітковиною, кров в такому стейку імітує буряковий сік, а характерний процес смаження такого м’яса на грилі забезпечує олія кокосу і каноли. Картинка не зовсім для веганів, так? Так і є. Дослідження компанії Packaged Facts говорить про те, що найбільше на такі продукти переходять саме любителі традиційних стейків.

Здається, рослинні аналоги м’ясних продуктів – це вже вчорашній день. Нікого вже не здивуєш рослинними яйцями та штучними креветками. Тут нічого особливого – технологія аналогічна м’ясній: боби плюс «секретні» спеції. Але зовсім інша справа проекти з вирощування м’яса зі стовбурових клітин. Так-так, з пробірки. Саме таким способом недавно в компанії BlueNalu Inc виростили м’ясо тунця і золотистої макрелі. Тобто хлопці в кроці від промислового виробництва морських гадів, які ніколи не бачили моря. За ними вишикувалося ще з десяток подібних стартапів, які отримали свої мільйони доларів на «мінімально працюючий прототип». Фантастика? Ні. Забув сказати, що така ось лабораторна курятина вже продається в кав’ярнях того ж Сінгапуру. І це не горох або соя. Це м’ясо, яке ніколи не було твариною.

І це не горох або соя. Це м’ясо, яке ніколи не було твариною.

А що в Україні? Доповідаю: у нас відкритий сезон «рослятини». Дві компанії оголосили про початок виробництва рослинної альтернативи традиційному м’ясу. Одна з них – компанія «АВК», колись лідер кондитерської галузі. До цього в «АВК» йшли давно, ще з початку нульових. Але тоді було чим зайнятися, ринок кондитерки ріс на очах. Вирвала із зони виробничого комфорту компанію війна на сході. Нічого не залишалося робити, як шукати нові напрямки. І ось почалося виробництво альтернативного протеїну – це свідома і смілива спроба потрапити в темп динамічного ринкового тренду.

У цьому місці у людей мислячих виникає питання: а скільки ж коштують такі сповнені інноваціями продукти? Мовляв, ціна – космос. Але час «гусячої шкіри» у покупця позаду. Наприклад, два бургера Beyond Meat упруться в чесні 269 грн. Дорого? Може. Але це точно не ті суми, які пророкували «експерти з усіх питань» ще п’ять років тому.

Ну і, нарешті, світлий геополітичний прогноз. Як без нього. Упевнений, що Китай, який успішно оскаржує місце найбільшої економіки у США, не забуде взяти участь в потужному foodtech-тренді. Тим більше саме в Азії традиційно швидше приживаються найрадикальніші новинки і в раціоні, і у виробництві. У минулому році в КНР свій перший завод з виробництва рослинного м’яса відкрила компанія Nestlé, а китайська компанія Zhenmeat активно працює над виробництвом рослинних «раків» і пельменів з «рослятиною». А так як американський ринок для китайців послідовно закривають, то Європа стане головним торговельним майданчиком для продтоварів з Піднебесної. А хто між ЄС і КНР? Україна. А у кого є Угода про вільну торгівлю з ЄС? Теж у нас. Тим більше що тема не нова: у 2016 році питання про вільну торгівлю між Китаєм і Україною вже піднімалося. Так КНР отримає доступ до ринків ЄС в самому зручному форматі. По новому Шовковому шляху. Транзитом через Київ.

Максим Біроваш, Джерело

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Схожі теми

Зі смаком алкоголю та кави: на Чернігівщині варять унікальну карамель

Засновник виробництва Валентин Назарина говорить, що ідея створення мануфактури виникла після тривалих експериментів із рецептурою, на які пішло 10...

Новий кулінарний рекорд України встановили в «Музеї Їжі» від родини брендів МХП

Попередньо замариновані курячі гомілки смажили на 30 мангалах досвідчені кухарі. Процес підготовки та грилювання зайняв понад чотири години. Контролювали...

Європейські вчені знайшли дієвий спосіб привчити людей їсти комах

Проблему взялися вирішити європейські дослідники.Когнітивний нейробіолог, доктор Яніна Зойберт з Каролінського інституту у Швеції говорить, що шлях до здоровішого...

Британська компанія з мільйонними продажами створила цільну баранину з королівської гливи

Wicked Kitchen запевняє, що її продукт є першим у своєму роді на ринку.Печеня з рослинної ягнятини з гранатовими зернами...

IDS Ukraine за підсумками 2024 року встановила новий рекорд зі сплати податків

Компанія IDS Ukraine, провідний український виробник бутильованої води ТМ «Моршинська», «Миргородська» та інших відомих брендів напоїв, підбила підсумки 2024...

Кількість відвідувачів McDonald’s Україна у 2024 році зросла на 16%

Компанія поступово повертається до довоєнного рівня відвідуваності: у 2021 році кількість клієнтів становила 125 млн. Завдяки чіткій стратегії розвитку та...

«Яготинське» представляє дитячу лінійку йогуртів та коктейлів «Смурфи»

Яскраві зручні пляшки з улюбленими персонажами анімаційного фільму «Смурфи» зроблять споживання корисних молочних продуктів веселим та ще смачнішим.«Ми створили...

Понад 600 нових товарів: як Fozzy Group розвивала власні торгові марки у 2024 році

Наразі Fozzy Group має 23 власні марки, серед яких «Премія», «Повна чаша», «Зелена країна», «Feels Good» тощо. Їх можна...

Може вас зацікавити

Бостонський виробник закусок випустив «здорові» чіпси з протизапальними властивостями

Mark’s Mindful Munchies пропонують корисні закуски із цільного зерна...

Lay’s перетворив свою фірмову картоплю в унікальну горілку до святкового сезону

Відомий своїми картопляними чіпсами бренд Lay’s, котрий належить PepsiCo,...

Китай будує гігантську фабрику для промислового вирощування лабораторної свинини

Зараз CellX готується подати заявку на схвалення інноваційної їжі...

Nestlé вивела на полиці веганський KitKat, який розробляла два роки

Веганська версія культового батончика обіцяє стати альтернативою без компромісів. KitKat...

Напій для мислення — стартап збирає $1 млн на революційний продукт

Кампанія розміщена на платформі краудфандингу StartEngine.NERD Focus має дійсно...

Вибір редактора
В продовження теми